Dovtedy sa chodí s Hrnčiarom po vodu kým sa Hrnčiar v Martine nerozbije.

Autor: Maroš Havran | 25.6.2015 o 13:34 | (upravené 26.6.2015 o 10:33) Karma článku: 4,99 | Prečítané:  1840x

V piatok 19. júna 2015 v redakcii My Turčianske noviny, respektíve v ich online vydaní turiec.sme.sk umožnili tým zábudlivejším zaspomínať si na časy najtvrdšieho mečiarizmu. 

(autor zastupuje vlastníka pohľadávky v komunikácii s médiami)

Realitu, fakty a pravdu vtedy okrem iných brutálne ohýbal aj plátok s hrdým menom „Slovenská republika“. Nebol to však redakčný retro text zo spomínaného obdobia čo mal oživovať spomienky, či nebodaj redakčný komentár pripomínajúci Martinčanom aby nezabudli, že sme tu mali aj obdobie krutej mediálnej neslobody. Nie, bol to pravý opak! 

Šéfredaktorka Viera Legerská, alebo niekto z jej redakcie,  porušiac akékoľvek princípy novinárskej etiky, či mediálnych zákonov, úmyselne a opakovane vrátila / vrátil  noviny, respektíve spomínaný web pred rok 1998. Úpornú snahu pomáhať „vlastnému“ primátorovi pretavili do žurnalistického útvaru o ktorom by si snáď nikto súdny nepomyslel, že by mohol v roku 2015 existovať.  

Čo teda v martinskej redakcii regionálneho týždenníka patriaceho do vydavateľstva Petit Press (vydavateľ denníka SME) vykúzlili?
              Asi ste si všimli, že už asi viac ako mesiac médiá zamestnáva ( primátor Hrnčiar zabáva) téma definitívnej súdnej prehry mesta Martin v spore o pohľadávku z druhej polovici 90 rokov. Súdy skonštatovali, že mesto je kvôli porušeniu zákona a zmluvných záväzkov, povinné vlastníkovi pohľadávky zaplatiť dlh vo výške 3,4 milióna euro plus úroky. Témy a teda aj Hrnčiara sú tak pravidelne plné noviny.

A teraz „story“.

V osudný piatok ráno posielame v mene klienta (majiteľa pohľadávky) do médií tlačovú správu v ktorej stručne oznamujeme, že klient podal návrh na začatie exekúcie ( nezačal samotný výkon exekúcie) a že naďalej má záujem sa s mestom Martin dohodnúť na postupnom splácaní dlhu bez toho, aby sa to negatívne dotklo samotných obyvateľov.

Informáciu o podaní návrhu na exekúciu ako prvá vydáva o 9:59 tlačová agentúra TASR formou štandardnej agentúrnej správy s citátmi vyjadrení nášho klienta, ktoré vysvetľujú právne kroky. Agentúrnu správu hneď preberá turiec.sme.sk aj so štandardným označením, že ide o text TASR a končí vlastným prehlásením o tom, že text bude doplnený o stanovisko Hrnčiara akonáhle ho poskytne. ( link odkazuje už len na pôvodný piatkový agentúrny text, ktorý zrejme v priebehu soboty 20.6.2015 doplnil redaktor MY Turčianske noviny Roman Kopka o stanovisko Hrnčiara.( http://turiec.sme.sk/c/7868101/majitel-pohladavky-mesta-martin-podal-navrh-na-exekuciu.html)    

Mesto sa nakoniec rozhýbe a 14.00 konečne posiela do všetkých redakcií písomné stanovisko k správe o návrhu na začatie exekúcie. A tu vzápätí prichádza veľká chvíľa fanúšika primátora Hrnčiara v  redakcii MY Turčianske noviny (turiec.sme.sk).  

 O 14.00 na  stránkach www.turiec.sme.sk ten NIEKTO vydáva text s titulkom „Hrnčiar: Niet dôvod platiť“, ktorý na prvý pohľad jednoznačne budí dojem, že ide o autorský materiál z dielne MY Turčianske noviny, resp. redakcie turiec.sme.sk. Žiadne označenie v zmysle, že by išlo o reakciu mesta na rannú správu o podaní návrhu na exekúciu. Článok má uvedené meno autora, titulok, perex, autorský text doplnený citátmi primátora Hrnčiara. Nikde sa nenachádza poznámka, že by išlo o prebratý text, komentár, agentúrnu správu či nebodaj platenú PR správu. 

Šok prichádza po pár klikoch v internetovom vyhľadávači keď zistíte, že osoba uvedená  ako autorka (novinárka) článku je v skutočnosti zamestnankyňa mestského úradu v Martine, hovorkyňa primátora Hrnčiara Zuzana Kalmanová!

Regionálna redakcia My Turčianske noviny (turiec.sme.sk) uverejnila na svojom spravodajskom webe úplný prepis tlačovej správy  Andreja Hrnčiara (reakcia  na podanie návrhu na exekúcie) , ktorý sa tváril ako autorský článok MY Turčianske noviny a ešte k tomu bol podpísaný osobou, ktorá v skutočnosti novinárkou nie je, práve naopak, je hovorkyňou Andreja Hrnčiara!

Článok pritom obsahoval komentatívne prvky, subjektívne pocity a súdy primátora a  tvrdenia, ktoré neboli a ani nie sú pravdou, no text ich v podobe autorsky sa tváriaceho materiálu natvrdo vyhlasoval za nespochybniteľné fakty. V rozpore s týmito faktami, dotknutý text nepravdivo ako fakt uvádzal konštatovanie, že pohľadávka je fiktívna, vlastník je fiktívny a že celá pohľadávka je podvod.

Paradoxne, už o 27 minút vychádza v TASR štandardná agentúrna správa, ktorá spracovala  Hrnčiarove stanovisko k téme a zároveň odkazuje na pôvodnú správu o podaní návrhu na exekúciu. (http://www.teraz.sk/regiony/mesto-martin-je-poburene-postupom-udajne/141464-clanok.html)

To čo sa podarilo redakcii MY Turčianske noviny vnímam ako nebezpečný pokus o manipulovanie s čitateľom a podsunutie subjektívneho názoru primátora mesta Martin Hrnčiara na úkor pravdy a faktov. Krok niekoho v redakcii vrhá tieň pochybnosti na objektivitu a nezávislosť regionálneho týždenníka MY Turčianske noviny a jemu pridelenému webovému priestoru na turiec.sme.sk. 

Článok stiahli

V momente ako sme sporný text objavili na internete som sa pokúsil problém riešiť so šéfredaktorkou MY Turčianske noviny Vierou Legerskou, no na potvoru mala celý čas vypnutý mobilný telefón...  Žiadosť o stiahnutie tejto žurnalistickej „pochúťky“ som tak s dostatočným vysvetlením adresoval na zástupcu šéfredaktora SME Tomáša Prokopčáka. Záverom našej komunikácie bolo poďakovanie za upozornenie na „nezrovnalosti“ na webe turiec.sme.sk a stiahnutie sporného textu vo večerných hodinách.

Článok sa opäť objavil

V sobotu dopoludnia 20. júna 2015, sa sporný text v úplne totožnej podobe opäť objavuje na webe turiec.sme.sk a hovorkyňa Andreja Hrnčiara tak opäť hviezdila ako redaktorka My Turčianske noviny (turiec.sme.sk)! Na problém opäť upozorňujem Tomáša Prokopčáka a text popoludní definitívne mizne z webu. Redakcia následne dopĺňa pôvodnú piatkovú správu o podaní návrhu na exekúciu o stanovisko mesta Martin, teda robí to, čo mala urobiť v piatok na obed.

Záver

Už som ďalej nepátral po odpovedi na otázku prečo sa takéto niečo mohlo stať v štandardnom slovenskom médiu v roku 2015. Snáď si na to dostatočne dobre vie odpovedať šéfredaktorka My Turčianske noviny Viera Legerská a možno aj primátor Hrnčiar. Mám za to, že primátor mesta dostáva v médiách na vyjadrenie sa k téme veľmi veľký priestor a posledné roky si ho dokonale užíval sám. Pevne verím, že počin turiec.sme.sk nebol jasnou snahou tento nepomer v prospech Andreja Hrnčiara úmyselne zachovať aj naďalej. Nikomu neberiem právo o téme pohľadávky myslieť si čokoľvek, no skúsme pritom dodržiavať zákon aspoň my ostatní, keď už sa to mestu Martin v roku 1996 nepodarilo. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?